Motor po GO

Renovace 12. motor S11

Dnešní zápisek budu věnovat motoru Stadika. Neodpustím si par technických údajů v následujících řádcích. Motor JAWA 50 – typ 552 je vzduchem chlazený dvoutakt o obsahu 50 ccm. Výkon motoru je max. 1,5 koňské síly při 4250 ot/min (1,1 kW). Kompresní poměr je 1:7,5. Hlavní dominantou motoru je šikmo usazený válec s žebrováním, litinovou vložkou a přírubovým karburátorem JIKOV 2912 M ve tvaru vajíčka. Spotřeba je udávána dle návodu při rychlosti 20 km/h na 100 km kolem 1,6 l a při rychlosti 40 km stoupne na 2l směsi benzínu a oleje. Musím se přiznat, že motůrek se mi na mopedu velice líbí a hezky dotváří celý vzhled S11.

Motor Stadika vypadal na první pohled v pořádku. Byl pokryt značným nánosem špíny ze směsi oleje a benzínu + dalších mazadel, která se za léta používáni značně přilnula a připekla na stěny motoru. Jediné pozorovatelné vady na kráse byly na hlavě válce, kde byly vylomeny chladící žebra a místo dekompresoru zde byl zaslepovací šroub. Na Aukru jsem koupil hlavu ve slušném stavu bez vylámaných žeber. Hlavu stačilo vyčistit. Pořídil jsem nový dekompresor a použitou páčku dekompresoru (viz zápisek Renovace 8.). Na válci v ústí výfuku byl značný vrub, který se musel vyvařit. Z motoru jsem sejmul hlavu válce a samotný válec. Válec jsem očistil (nejhorší dva díly na čištění). Výsledek byl pěkný, ale ta práce… Vnitřek válce nebyl vydřený, ale hrana po obvodu vnitřku válce + volné pístní kroužky naznačovaly, že výbrus bude na místě. Začal jsem uvažovat, jestli nechat udělat jen „lehkou“ GO motoru (výbrus + nové pístní kroužky), nebo provést kompletní GO motoru. Po chvíli zvažování jsem si řekl, že když už to dělám, tak pořádně!

Bohužel, v motorech se moc nevýznám (né, že bych ho nerozmontoval :-), nemám potřebné vybavení, atd.), tak jsem tuto činnost přenechál raději odborníkům z oboru: fa. Petr Finstrle – Moto Krnov (edit: motor funguje, děkuji). Válec dostal nový výbrus a dále byl dán nový píst, ojnice, ložiska, gufera, lamely spojky. Vyměnilo se vše, co podléhalo opotřebení a nedalo se dál využít. Motor dostal na konec sadu nových vzhledových šroubů.

Když jsem si motor přivezl z „omlazovny“, tak jsem do něj pomocí přípravku vlisoval silentbloky (do hlavy válce, a do karterů).

Přípravek na vlisování silenbloků do karterů
Přípravek na vlisování silenbloků do karterů

Jediná potíž byla s jedním otvorem v karteru, který byl o něco vetší než silentblok. Jedno z možných řešení spočívalo ve fixací lepidlem např. na ložiska (to se mi z fin. nechtělo pořizovat). Po nějaké době hledání jsem na jednom fóru našel elegantnější řešení: a to udělat si vložku mezi tělo silentbloku a mezi stěny karterů. Vložku jsem si vytvořil tak, že jsem si velikostně ustřihl adekvátní kus plíšku z plechovky od piva nebo coly, tak aby odpovídal velikostí silentbloku a měl určitý přesah, který se zahnul po stranách silentbloku. Silent blok stačilo s vložkou vložit do otvoru pro silenblok a vlisovat již zmíněným přípravkem. Zbytek vložky, který již nepokračoval na své místo do těla kárteru spolu se silentblokem stačilo odstříhnout a jemně zapilovat. Vůle mezi tělem karteru a silentblokem nebyla symetrická a v jednom výku byla dokonce větší než ve druhém. Tato vložka se s tím elegantně vypořádala a hlavě si ji člověk lehce zhotoví sám. Další přednost je dostupnost materiálu a také to že se jedná o hliník, který je dobře tvárný.

Celý motor jsem lehounce nablýskal sadou na leštění hliníku a ošetřil pastou Tempo na nové laky aut. Po použití pasty by hliník neměl hned oxidovat a měl by udržet déle svůj vzhled. Lakování moc nevěřím…

Nastal čas na sestavení Stadionku :-D…

 

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.